Ochrona antyterrorystyczna (antytaranowa) obiektów, Infrastruktury Krytycznej oraz imprez o charakterze masowym przed atakami pojazdami

Ochrona antyterrorystyczna (antytaranowa) obiektów, Infrastruktury Krytycznej oraz imprez o charakterze masowym przed atakami pojazdami

Wykorzystanie pojazdów jako narzędzi do przeprowadzania ataków w formie taranowania spowodowało rozwój zaawansowanych metod ochrony przestrzeni publicznych oraz infrastruktury krytycznej. Zabezpieczenia typu hostile vehicle mitigation (HVM) stały się kluczowym elementem projektowania bezpiecznej przestrzeni miejskiej.

Materiał opracowany ze wsparciem eksperckim Jarosława Jaźwińskiego z firmy DFE Security, w ramach warsztatów z ochrony ludności i obrony cywilnej.


Główne elementy zabezpieczeń antyterrorystycznych (antytaranowych)

  1. Cel i konstrukcja
    • Bariery antyterrorystyczne (antytaranowe) chronią przed wtargnięciem pojazdów do chronionych stref, zarządzają ruchem oraz tworzą bezpieczne przestrzenie dla pieszych.
    • W odróżnieniu od standardowych barier drogowych, są one projektowane do zatrzymywania ciężkich pojazdów poruszających się z dużą prędkością (do 80 km/h dla pojazdów o masie 30 ton).
  2. Kontekst historyczny
    • Po 2010 roku znacznie wzrosła liczba ataków z użyciem pojazdów. Wydarzenia takie jak ataki w Nicei, Berlinie czy Londynie uwidoczniły konieczność wprowadzenia zaawansowanych zabezpieczeń.
Aktualne zabezpieczenia w Berlinie, jako działania prewencyjne po ataku w roku 2016

Analiza ryzyka i wdrażanie zabezpieczeń

  1. Analiza ryzyka
    • Proces oceny ryzyka uwzględnia prawdopodobieństwo wystąpienia ataków w oparciu o czynniki polityczne, społeczne i lokalne.
    • Kluczową rolę odgrywają eksperckie oceny przeprowadzane przez certyfikowanych specjalistów.
  2. Normy i standardy ochrony
    • Międzynarodowe normy, takie jak PAS 68, ASTM F2656 czy IWA 14-1, określają parametry testów zderzeniowych, uwzględniając prędkość, masę pojazdu oraz stopień penetracji po zderzeniu z barierą.
    • Normy te pomagają dopasować odpowiednie urządzenia do indywidualnych potrzeb i warunków.

Standardy i testowanie

  1. Testy zderzeniowe
    • Kluczowym elementem oceny bariery jest jej zdolność do zatrzymania pojazdu oraz ograniczenia jego penetracji poza linię ochrony.
    • Bariery są testowane z wykorzystaniem pojazdów o różnej masie i prędkości, zgodnie z wymogami wybranych norm.
  2. Normy międzynarodowe
    • PAS 68: Obejmuje sześć kategorii pojazdów, od aut osobowych po ciężarówki o masie do 30 ton.
    • ASTM F2656: Używana głównie w USA, bada bariery z uwzględnieniem różnych prędkości i penetracji.
    • IWA 14-1: Łączy wcześniejsze normy w jednolity standard międzynarodowy.
    • ISO 22343 jest opublikowane przez British Standards Institution (BSI) i jest aktualnym standardem (stan na wrzesień 2023), Zastępuje poprzednie standardy IWA14 i PAS68 i jest punktem odniesienia do amerykańskiej normy DOS K4,K8,K12. Ważne jest jednak, że nie ma oczekiwania ani wymogu, aby producenci ponownie testowali wcześniej certyfikowane produkty zgodnie z ISO 22343.
Zabezpieczenie imprez masowych antyterrorystyczne bariery tymczasowe

Efektywność i rekomendacje

  1. Bariery jako prewencja
    • Widoczność zabezpieczeń często odstrasza potencjalnych sprawców.
    • Nawet proste bariery mogą ograniczyć skutki ataku, minimalizując straty materialne i ludzkie.
  2. Dostosowanie do lokalnych potrzeb
    • Zabezpieczenia powinny być projektowane w oparciu o indywidualne potrzeby i realne zagrożenia dla danego obszaru.
    • Nadmiarowe zabezpieczenia mogą generować niepotrzebne koszty bez proporcjonalnego wzrostu ochrony.

Podsumowanie

Zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń antyterrorystycznych, takich jak bariery HVM, jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa w przestrzeniach publicznych oraz infrastrukturze krytycznej. Poprawnie dobrane i zainstalowane urządzenia mogą skutecznie zapobiec atakom, chroniąc życie i mienie. Ważne jest, aby wdrażanie takich rozwiązań opierało się na międzynarodowych normach oraz profesjonalnej analizie ryzyka, co gwarantuje ich skuteczność i efektywność.


Bibliografia

Polecamy do przeczytania

[1] Ochrona antyterrorystyczna obiektów użyteczności publicznej oraz infrastruktury krytycznej przed atakami z wykorzystaniem pojazdów mechanicznych

Czym są antyterrorystyczne zabezpieczenia drogowe?

[2] Zabezpieczenia drogowe antyterrorystyczne
[3] Bariery antyterrorystyczne
[4] Jakie są sposoby ataków infrastruktury energetycznej?
[5] Zabezpieczenia antyterrorystyczne przed atakiem z użyciem pojazdów HVM

Jak działają w praktyce antyterrorystyczne blokady drogowe?

[6] Test ROADBLOCKER
[7] Retractable bollards, hydraulic rising bollards, automatic bollards

Czym jest PAS 68, IWA-14, ASTM F2656 oraz co zmienia ISO 22343?

[8] Obowiązujące na świecie normy dla VSB. Normy PAS 68 i IWA 14
[9] What is PAS 68?
[10] What is ASTM?
[11] What is IWA 14?
[12] New ISO 22343 standard for vehicle impact testing: What you need to know

Gdzie nabyć i ile kosztuje norma ISO 22343 i ASTM F2656?

[13] ISO 22343-1:2023 Security and resilience — Vehicle security barriers
[14] ASTM F2656/F2656M-23 Standard Test Method for Crash Testing of Vehicle Security Barriers

Pozostałe przydatne materiały

[15] Przygotowanie obiektów i przestrzeni do zapobiegania zamachom z wykorzystaniem pojazdu użytego jako narzędzie ataku terrorystycznego

do pobrania

Wykaz źródeł wiedzy z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej

    Zgodnie z regulaminem, wypełnianie formularza w imieniu osób trzecich jest ściśle zabronione.

    W związku z wyrażonymi zgodami przysługuje Państwu:
    • Prawo dostępu do danych
    • Prawo do sprzeciwu i wycofania zgody
    • Prawo do usunięcia danych

    Ten post ma jeden komentarz

    1. Patrycja

      Bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej to priorytet. Skuteczna ochrona obiektów kluczowych dla państwa i społeczeństwa pozwala zapobiegać tragicznym sytuacjom. Bardzo przydatny artykuł!

    Dodaj komentarz